UV-filter, ja eller nej?

Jag tror att det flesta har koll på vad ett UV filter gör för kameran, om inte så kan jag berätta lite kort. Ett UV filter skyddar ens kameralins mot smuts, repor och damm. Ett sådant filter hjälper också till att eliminera eller iallafall minimera avsevärt den uv strålning som kan orsaka oskärpa på ens bilder.

Den största fördelen med ett UV filter och den främst anledningen till att folk skaffar ett UV filter är för att skydda sin kameralins. Detta sköter ett UV filter väldigt bra. Men till saken tillhör att den endast håller borta smuts och repor. Skulle man råkda tappa sitt objektiv med linsen ner i golvet är UV skyddet inte mycket till hjälp då det endast skyddar det yttre glaselementet.

Men ser vi till detta är vi nog rörande överens om att man hellre vill ha repor på ett billigt filter än på sin 6000 kronors lins. Det är det absolut att föredra.
Precis som jag skrev lite högre upp har också UV filtret en förmåga att minimera eller nästintill eliminera solens uv strålar som bidrar till oskarpa bilder.

Men för att bibehålla sin kvalitét på bilderna är det viktigt att hålla rent sina filter vilket annars kan leda till att du ser oskarpa och smutsiga bilder under redigeringstillfället. Och då är det tyvärr ofta för sent.

Det har pratats mycket fram och tillbaka om hurvida ett uv filter också kan förstöra en bild. Det man menar då är det faktum att ett filter kan göra bilden oskarp. Det sker i och med att man tillför ytterligare ett lager med glas på linsen. Det som sker eller kan ske är en linsöverstrålning. Det skapas reflektioner i kameran som ger en försämrad ljuskontrast på bilden i fråga.
Det finns dock en lösning på detta och det är att skaffa ett UV filter med multicoating. Dessa filter bevarar helt enkelt skärpan och tar bort reflektionerna.

I mina ögon är det värt att skaffa ett UV filter då jag hellre repar ett 199 kronorsfilter än ett dyrt objektiv. Däremot så anser jag att det är smartare att inverstera i ett med multicloaning för att bibehålla skärpan och slippa reflektioner.

Värt att nämna är också att inte använda ett UV filter när du vill fotografera knivskarpa bilder. För som jag tidigare poängterat gör en extra glasskiva så att bilden tappar en aning i skärpa.
Jag vill också slå ett slag för att alltid använda ett filter i taget för att få ut det allra mesta och bästa av det.
 
Inlägg i samarbete med Kamda.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0